ویژگی های دستگاه کلروفیل متر آزمایشگاهی

ویژگی های دستگاه کلروفیل متر آزمایشگاهی باعث کاربرد فراوان آن در آزمایشگاه ای شیمی و زیست شده است. وقتی سخن از تولید محصول به میان می آید، نیتروژن (N) رایج ترین ماده مغذی مورد استفاده و یکی از گران ترین نهاده ها است که بسته به نوع تناوب زراعی به طور متوسط ​​بین 13 تا 18 درصد هزینه ها را شامل می شود. از سوی دیگر، نسبت هزینه به سود نیتروژن معمولاً بیشتر از سایر نهاده‌های کود است. نیتروژن را می توان به روش های مختلفی از جمله جداسازی فرآیند، ضدعفونی و شستشو حذف کرد. بنابراین در زمانی که ذرت به این ماده مغذی نیاز دارد (معمولاً 30 تا 45 روز پس از سبز شدن) حتماً از نیتروژن استفاده کنید تا از نیتروژن و پول اجتناب کنید. تلفات چیزی است که باید همیشه در ذهن داشته باشید.
برای به حداقل رساندن تلفات، پرورش دهندگان، از جمله پرورش دهندگان ذرت، می توانند نیتروژن کمتری را در هنگام کاشت یا قبل از کاشت بکار ببرند و بعداً با استفاده از پنجه ها آن را وارد کنند. از آنجایی که سطوح نیتروژن می‌تواند از اولین کاربرد نیتروژن به‌طور چشمگیری تغییر کند، تولیدکنندگان می‌توانند به روش‌هایی مانند PSNT (آزمایش نیترات پیش از سایدسر)، آزمایش بافت برگ و این آزمایش دستگاه برای کمک به تصمیم‌گیری درباره میزان نیتروژن استفاده کنند. هدف از استفاده از این دستگاه این است که اطمینان حاصل شود که عملکرد محصول به دلیل کمبود نیتروژن در طول چرخه زندگی محصول محدود نمی شود. در ادامه بیشتر با ویژگی های دستگاه کلروفیل متر آزمایشگاهی آشنا خواهید شد.

کلروفیل متر آمزمایشگاهی چیست

کلروفیل، رنگدانه سبز در گیاهان، نور خورشید را جذب می کند که در فتوسنتز استفاده می شود. نیتروژن عنصر اصلی در مولکول های کلروفیل است. یک ابزار سبک وزن و قابل حمل که توسط واحد توسعه تجزیه و تحلیل گیاهی مینولتا (SPAD) ساخته شده است، می تواند برای تخمین سطوح کلروفیل در گیاهان استفاده شود. موجود را برآورد می کند. اساساً تعیین می کند که این گیاه چقدر سبز است.


اصول کار کلروفیل متر

کلروفیل متر می تواند اطلاعات لحظه ای و در محل را به روشی غیر مخرب ارائه دهد. این دستگاه کاربر پسند است و می تواند مقدار میانگین چند نمونه را محاسبه کند. این دستگاه با تابش دو فرکانس نور یکی در 660 نانومتر (قرمز) و دیگری در 940 نانومتر (مادون قرمز) کار می کند. کلروفیل برگ نور قرمز را جذب می کند اما مادون قرمز را جذب نمی کند. تفاوت جذب توسط این دستگاه اندازه گیری می شود و به آن اختلاف چگالی نوری (ODD) می گویند. بنابراین واحد اندازه گیری ODD نسبت ارائه شده توسط این دستگاه می باشد. این مقدار کلروفیل یا نیترات واقعی را نشان نمی دهد. به جای اینکه بگوییم "این مقدار کلروفیل وجود دارد"، قرائت کلروفیل متر را می توان به عنوان "نسبت بازتاب در مقابل جذب" تفسیر کرد. همچنین گیاهان پس از رسیدن به آستانه معینی از ساخت کلروفیل خودداری می کنند. . در نتیجه کلروفیل متر نمی تواند مقدار زیادی نیترات را نشان دهد، فقط یک کمبود احتمالی است. از نظر تخمین نیترات، مقدار اندازه گیری شده در مقایسه با گروه شاهد بیشترین کاربرد را دارد.

نحوه استفاده از کلروفیل متر آزمایشگاهی

کالیبراسیون کلروفیل متر در هر بار استفاده از متر ضروری است. قبل از تعیین کاربردهای هوایی نیتروژن در اواسط فصل، از برگ برنج با کلروفیل متر استفاده کنید. به طور معمول، این کار مدت کوتاهی پس از شروع کشش میانگره در ساقه های برنج انجام می شود و جدیدترین برگ کاملاً منبسط شده را از هر گیاه وارد می کند و در عین حال از برگ های پیر یا نابالغ اجتناب می کند. با نظارت بر "N =" نمایش داده شده در بالای صفحه روی کلروفیل متر، تعداد قرائت های گرفته شده را ثبت کنید. بهتر است حداقل 20 قرائت کلروفیل در مزارع کوچک (کمتر از 40 هکتار) جمع آوری شود. از آنجایی که کلروفیل متر تنها 30 بار در یک زمان انجام می دهد، ممکن است لازم باشد یک میدان بزرگ را به نصف تقسیم کنیم. اطمینان حاصل کنید که هر بخش را در متن بخوانید. پس از تمام خواندن ها، دکمه "میانگین" را فشار دهید تا میانگین خواندن برای این بخش محاسبه شود.

نحوه تفسیر نتایج کلروفیل متر

قرائت کلروفیل متر می تواند تحت تأثیر عوامل دیگری غیر از نیتروژن باشد. هر چیزی که بتواند رنگ گیاهان را تغییر دهد (به عنوان مثال، بیماری ها، کمبود مواد مغذی، تفاوت تنوع) می تواند بر میزان کلروفیل خوانده شده توسط کلروفیل متر تأثیر بگذارد. از خواندن برگهای دارای ضایعات در اطراف حاشیه خودداری کنید. ضایعات روی برگ ها معمولاً در اثر بیماری های بلاست، دلمه یا لکه های قهوه ای ایجاد می شوند. گیاهان با حاشیه برگ برنز ممکن است کمبود پتاسیم داشته باشند.

دستگاه کلروفیل متر
ویژگی های کلروفیل متر آزمایشگاهی پیشرفته


دستگاه دستی قابل حمل و قابل حمل، محتوای نسبی کلروفیل را با استفاده از اندازه گیری های جذب نوری دو طول موج (620 نانومتر و 940 نانومتر) نمونه های برگ تعیین می کند. محتوای نسبی کلروفیل در محدوده 0-2000 واحد نمایش داده می شود. اندازه‌گیری‌ها کمتر از نیم ثانیه طول می‌کشد و تا 60 ممکن است برای بررسی فردی ذخیره شود یا به‌عنوان میانگین نمایش داده شود. عرض نمونه های برگ ممکن است تا 127 میلی متر باشد. کالیبراسیون خودکار است و تمام اندازه‌گیری‌ها دما را جبران می‌کنند تا تغییرات دمای محیط بین اندازه‌گیری‌ها امکان‌پذیر باشد.

جمع بندی

آشنایی با ویژگی های دستگاه کلروفیل متر آزمایشگاهی باعث استفاده موثر از آن می شود. دستگاه دستگاه کلروفیل متر آزمایشگاهی یکی از دستگاه های پرکربرد محیط آزمایشگاه است که میزان کلروفیل برگ ها رو مشخص می کند.چیزی که کیفیت دستگاه را مشخص می کند، دقت آن در تفسیر نتایج نمونه ی اندازه گیری شده است. بنابراین سعی کنید موقع کار با این دستگاه به نکاتی توجه داشته باشید. اگر دستگاه کلروفیل متر شما خراب شده، می توانید به مرکز تعمیر تجهیزات پزشکی مراجعه کنید تا دستگاه شما را با کمترین هزینه در زمان کوتاهی تعمیر کنند. 

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.