ترازوی آزمایشگاهی چیست و انواع آن

بسیاری از افراد این سوال را دارند که ترازوی آزمایشگاهی چیست و انواع آن کدامند. ترازو آزمایشگاهی ترازوی دقیقی برای اندازه گیری وزن اجسام و مواد است. بالانس آزمایشگاهی یکی از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی برای اکثر آزمایشگاه ها می باشد. معنی لاتین آن "دو صفحه" است. این ترازوها باید بدون خطا باشند و یکی از مهم ترین وسایل آزمایشگاهی به شمار می روند. ترازو آزمایشگاهی دارای محفظه توزین می باشد تا هوای اطراف ترازو در هنگام توزین اختلالی در توزین ایجاد نکند زیرا همانطور که گفته شد ترازو آزمایشگاهی به دلیل دقت بسیار بالا گاهی برابر نیاز به محیطی بدون ورود و نفوذ هوا دارد. تا 0.00001 گرم ترازوهای آزمایشگاهی تنوع زیادی دارند، اما ترازوهای دیجیتالی نسبت به بقیه پیشرفته تر هستند.
می توان گفت ترازو دیجیتال آزمایشگاهی ارزش بیشتری دارد، زیرا از ترازو آزمایشگاهی برای توزین مواد با ارزشی استفاده می شود که بسیار ریز و حتی میکروسکوپی هستند و عموماً برای ترکیب با مواد دیگر توزین می شوند تا به اندازه دلخواه و این ترکیبات ترکیب شوند. گاهی مضر هستند انسان ها در ارتباط هستند و دقت عاملی حیاتی در آن خواهد بود. در این مقاله به این سوال که ترازوی آزمایشگاهی چیست و انواع آن کدامند پاسخ خواهیم داد.
ترازوی آزمایشگاهی چیست و انواع آن


طرز عملکرد ترازوی آزمایشگاهی

تفاوت های عمده ای در طراحی، اساس کار و اهداف اندازه گیری در مقیاس ها وجود دارد. در حال حاضر ترازوها به دو گروه عمده ترازوهای مکانیکی و ترازوهای الکترونیکی تقسیم می شوند.
به طور کلی، ترازوی آزمایشگاهی برای بخشی از فعالیت های کنترل کیفی ابزارهایی مانند پیپت، تهیه مخلوطی از ترکیبات با نسبت های نامشخص و تعیین چگالی یا وزن استفاده می شود.

انواع مدل های ترازوی آزمایشگاهی و کاربرد آنها

در ادامه پاسخ به این سوال که ترازوی آزمایشگاهی چیست و انواع آن، قصد داریم با مدل های مختلف ترازو آزمایشگاهی آشنا شویم.

معرفی ترازو آزمایشگاهی تحلیلی:

برای اندازه گیری وزن قابل قبول و دقیق استفاده می شود. در انتخاب آن باید مواردی مانند هزینه، دوام، تکرارپذیری و محدوده اندازه گیری را در نظر گرفت. محدوده اندازه گیری این دستگاه از میکروگرم تا میلی گرم می باشد. در انتخاب سایز این مدل حالت روی میز را در نظر بگیرید. هزینه های تراز تحلیلی متفاوت است، اما به دلیل طول عمر طولانی، ارزش سرمایه گذاری را دارد.

ترازو آزمایشگاهی دو کفه ای:

معمولاً برای توزین مقایسه ای استفاده می شود. دارای یک قفسه آویز در دو انتها می باشد، بنابراین به این نوع ترازو آزمایشگاهی دو قفسه می گویند.

ترازو آزمایشگاهی یک کفه ای:

برای اندازه گیری وزن استفاده می شود. مانند ترازوهای فنری ساده و ترازوهای برقی پیشرفته تر که ته دارند و می توان از آنها برای توزین مقایسه ای یا مستقیم استفاده کرد.



ترازو رطوبت آزمایشگاهی:

میزان رطوبت و وزن خشک معرف های مختلف را به دقت تجزیه و تحلیل می کند. معمولا در آزمایشگاه های شیمیایی و صنعتی استفاده می شود. هنگام خرید ترازوی رطوبتی به ظرفیت وزن، تکرارپذیری، ابعاد و هزینه توجه کنید. به خاطر داشته باشید که سرمایه گذاری در این مدل مقیاس برای موفقیت آینده شما موثر است.

ترازو آزمایشگاهی قابل حمل:

ترازو آزمایشگاهی قابل حمل وزن خشک را با دقت و خوانایی اندازه گیری می کند. ترازو قابل حمل جمع و جور است. برخی از آنها تا 12 هزار گرم وزن دارند.

نتیجه گیری

در این مطلب به این سوال بسیاری از کاربران محیط آزمایشگاه که ترازوی آزمایشگاهی چیست و انواع آن کدامند پاسخ دادیم.ترازوی آزمایشگاهی بدون شک یکی از ضروری ترین تجیزات محیط آزمایشگاه است که باید هنگام کار با آن به یکسری نکات توجه کنید تا دستگاه خراب نشود. اما اگر دستگاه شما مثل روز اول کار نمی کند، هرچه سریعتر ان ر به مرکز تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی ببرید تا کار تعمیر و عیب یابی آن را انجام دهند، چون بسیاری از کارهای آزمایشگاه بدون این دستگاه مختل خواهد شد. 
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.