شرایط استفاده از کوره آزمایشگاهی و کاربردهای آن

شرایط استفاده از کوره آزمایشگاهی و کاربردهای آن باید مورد توجه کاربران آزمایشگاه قرار بگیرد. کوره آزمایشگاهی وسیله آزمایشگاهی اجاق مانند با دمای بالا است که در اکثر آزمایشگاه های بالینی، پزشکی قانونی، الکترونیکی، پردازش مواد و تحقیقاتی یافت می شود. کوره های آزمایشگاهی تهویه شده کنترل دمای یکنواخت و دقیق را برای گرم کردن، پخت و پز، تبخیر، خشک کردن، استریل کردن و سایر عملکردهای آزمایشگاهی صنعتی فراهم می کنند.
دمای کوره آزمایشگاهی معمولا از دمای اتاق تا 300 درجه سانتیگراد متغیر است. آنها در پمپ های گرانشی (طبیعی)، مکانیکی (اجباری) و جابجایی خلاء برای کاربردهای معمولی گرمایش و خشک کردن موجود هستند. برای آزمایشگاه‌هایی که الزامات یکنواختی دما، پایداری و دقت دارند، کوره‌های پروتکل پیشرفته برای برآورده کردن این الزامات در دسترس هستند. در این مقاله در ارتباط با شرایط استفاده از کوره آزمایشگاهی و کاربردهای آن توضیح خواهیم داد. 
کوره آزمایشگاهی چیست
کوره آزمایشگاهی برای خشک کردن و تمیز کردن ظروف شیشه ای و فلزی و برای آزمایش های حساس به حرارت استفاده می شود. خشک کردن آزمایشگاهی بسیار مهم است. زیرا خشک شدن خیلی سریع، خیلی آهسته یا ناهموار کل فرآیند را مختل می کند. دمای فر بین دمای اتاق و حدود 300 درجه سانتیگراد است. عناصر با دمای بالاتر از 300 درجه اغلب در زمینه های تخصصی تر مانند فیزیک و تجزیه و تحلیل مواد استفاده می شود.
شرایط استفاده از کوره آزمایشگاهی و کاربردهای آن
آشنایی با ویژگی های کوره آزمایشگاهی
کوره آزمایشگاهی دارای بدنه فولادی، فن، تایمر، دماسنج، تنظیم کننده دما، ترموستات و سیستم کف می باشد. زمان استریل کردن فر با هوای گرم 2 ساعت در دمای 160 درجه سانتیگراد، 1 ساعت در دمای 171 درجه سانتیگراد، 30 دقیقه در دمای 180 درجه سانتیگراد و 6-10 دقیقه در دمای 191 درجه سانتیگراد است. گر دستگاه شما خراب شود، باید به مرکز تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی معتبر مراجعه کنید.
معرفی کاربردهای کوره آزمایشگاهی
کوره های آزمایشگاهی در کاربردهای مختلفی مانند بیوتکنولوژی، داروسازی و تولید مواد مورد استفاده قرار می گیرند. این صنایع اغلب به فرآیند سوزاندن، سوزاندن و خشک کردن مواد با ترکیبات شیمیایی و فیزیکی مختلف نیاز دارند. بسیاری از این کاربردهای فرآیندی در نتایج نهایی خود منحصر به فرد هستند و بنابراین به انواع مختلفی از کوره های آزمایشگاهی نیاز دارند. استفاده از اجاق آزمایشگاهی شامل چندین روش آزمایش و عیب یابی است، مانند موارد زیر:
گرمایش و خشک کردن ظروف شیشه ای یا تجهیزات آزمایشگاهی اتوکلاو برای اهداف استریل کردن
آزمایش مواد برای تعیین استحکام کششی، تغییر شکل و کشش محصولات تولیدی، استحکام لحیم کاری روی بردهای مدار چاپی و موارد دیگر.
تست الکترونیکی
تست سوختگی برای تشخیص خرابی های اولیه در مدارهای مجتمع طراحی شده است.
تست لحیم کاری در برد مدار
استفاده ویژه از کوره های آزمایشگاهی در آزمایشگاه های بیولوژیکی، پزشکی قانونی و محیطی انجام می شود. علوم طبیعی از کوره های آزمایشگاهی برای تسریع تحقیقات به روش های زیر استفاده می کنند:
در آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی، از یک اجاق خلاء به‌عنوان محفظه پردازش اثر انگشت استفاده می‌شود.
آزمایشگاه‌های بیولوژیکی از کوره‌های جابجایی گرانشی برای حذف آلاینده‌های میکروبیولوژیکی از ظروف آزمایشگاهی و کوره‌های خلاء برای چسباندن بسترها به سطح فیلترها و سایر محیط‌ها استفاده می‌کنند.
آزمایشگاه های محیطی اغلب نمونه ها را در کوره آزمایشگاهی خشک می کنند و نمونه ها را قبل و بعد از خشک شدن اندازه گیری می کنند تا میزان رطوبت آنها مشخص شود.
کوره آزمایشگاهی
نتیجه گیری
در این مقاله به بررسی شرایط استفاده از کوره آزمایشگاهی و کاربردهای آن پرداختیم. کوره آزمایشگاهی یکی از وسایل مهم آزمایشگاهی به شکل اجاق است که در اکثر آزمایشگاه های بالینی، پزشکی قانونی، آزمایشگاه های پردازش مواد و تحقیقاتی کاربرد دارد. هنگا م کار با این دستگاه باید حتما یکسری نکات ایمنی را رعایت کنید تا حادثا ای ایجاد نشود. اگر کوره آزمایشگاهی دارید، که دچار مشکل شده، پیشنهاد می کنم به مرکز تعمیرات تجهیزات آزمایشگاهی مراجعه کنید تا در سریعترین زمان مشکل دستگاه شما را حل کنند. 
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.